Producción Científica
Contiene todos los recursos que son resultado de la investigación de la comunidad del Tecnológico de Monterrey y que se encuentran en acceso abierto.
Para enviar tu trabajo científico, puedes consultar este Infográfico con los pasos generales para que sea depositado en el RITEC.
Colecciones en esta comunidad
-
Artículo 1146
Article -
Capítulo de libro 134
Book part -
Conferencia 130
Lecture -
Contribución a publicación periódica 8
Contribution to Periodical -
Documentación técnica 38
Technical Documentation -
Documento de trabajo 16
Working paper -
Libro 250
Book -
Memoria de congreso 52
Conference Proceedings -
Objeto de congreso 92
Conference Object -
Objeto de congreso no publicado 129
Conference Contribution -
Parte de reporte 147
Report Part -
Patente 0
Patent -
Preimpreso 36
Preprint -
Protocolo de investigación 1
Research Proposal -
Póster de congreso 13
Conference Poster -
Redalyc 1391
Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal -
Reporte 83
Report -
Reseña crítica 9
Review -
Ítem publicado en memoria de congreso 254
Conference Paper
Envíos recientes
-
Artículo/Article
Inclusive digital education on open platforms:A case study of the complexity of the future of education
(2024-03-13)Open education platforms can be a valuable bridge supporting inclusive education. This article reports an international open education program conducted within the context of COVID-19. The guiding question was: What ... -
Memoria de congreso/Conference Proceedings
Social entrepreneurship and complex thinking: an exploratory study with a gender perspective of students at a mexican university
(2024-03-04)According to the international organization Ashoka (2022), social entrepreneurship is an excellent way to address local problems, especially when ideas, proposals, and projects come from the community itself. Thus, more ... -
Libro/Book
Mujeres en la educación universitaria de ciencia, ingeniería, tecnología y matemáticas : atracción, acceso y acompañamiento para reducir la brecha de género en Hispanoamérica
(OctaedroEspaña / Spain, 2023-05)Las carreras en Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (STEM por sus siglas en inglés) han sido tradicionalmente estudiadas por hombres. Se analiza la participación de las mujeres en la educación superior en áreas ... -
Artículo/Article
AI platform model on 4IR megatrend challenges: complex thinking by active and transformational learning
(Emerald Publishing Limited, 2024-02-06)The objective of this study is to propose a model for the implementation of a technological platform for participants to develop solutions to problems related to the Fourth Industrial Revolution (4IR) megatrends, and taking ... -
Artículo/Article
Education in Mexico and technological public policy for developing complex thinking in the digital era:A model for technology management
(Elsevier, 2023-09-21)Currently, numerous studies highlight the importance of technology as an effective resource for improving the quality of education. Like other countries in the region, Mexico greatly emphasizes improving its education ... -
Conferencia/Lecture
Instructor profile in global shared learning classroom:Development of competencies and skills
(2023-06-25)The needs of Industry 4.0 -and the globalization of workplaces- set new requirements for workers entering the job market, including the ability to function in intercultural environments and global societies. Higher education ... -
Artículo/Article
Digital environments of education 4.0 and complex thinking:Communicative literacy to close the digital gender gap
(The open University, 2024-02-15)The gender digital divide (GDD) is a social phenomenon that denies citizens access to technologies, the internet, and the services associated with Education 4.0. Reducing this gap requires communicative literacy, which ... -
Artículo/Article
The social innovation profile in students as a transformation strategy: structural equation modeling
(Frontiers, 2024-03-08)The development of social entrepreneurship competencies in university students favors the generation of proposals for solutions to different social problems, thus promoting a positive social impact capable of transforming ... -
Artículo/Article
Augmented intelligence for open education: bridging the digital gap with inclusive design methods
(Frontiers, 2024-02-21)"Artificial Intelligence (AI) development with an inclusive vision will not happen without the design theory and committed practice, but neither can it be carried out from a biased in-a-silo design vision. Having as its ... -
Objeto de congreso no publicado/Conference Contribution
Ecosistema OEM4C modelo abierto de pensamiento complejo
(2024-03-06)Presentación a profesoras y profesores, de las licenciaturas Arquitectura, Diseño Gráfico, Diseño Industrial, Edificación y Administración de Obras, Diseño Urbano y del Paisaje, Restauración de Bienes Culturales Muebles y ... -
Artículo/Article
Identification of complex thinking related competencies: The building blocks of reasoning for complexity
(SOLAR Society for Learning Analytics Research, 2024-03-06)Complex thinking competency enhances the high cognitive capacities necessary for the future of education. This study aimed to analyze these capacities through its sub-competencies (critical, systemic, and scientific ... -
Reporte/Report
Community STEAM-OER-LATAM Report Q1
Principales resultados y repercusiones del equipo del proyecto. -
Objeto de congreso no publicado/Conference Contribution
Redes de colaboración, políticas e investigaciones abiertas en la región LATAM
(2024-03-07)Esta sesión será un espacio de diálogo para compartir ideas, proyectos, experiencias y algunos de los retos de educación abierta en la región latinoamericana. Conversaremos con María Soledad Ramirez, Virginia Rodés y ... -
Artículo/Article
Experimenting with soft robotics in education: A systematic literature review from 2006 to 2022
(IEEEXplore, 2024-03-05)Educational robotics (ER) is a discipline of applied robotics focused on teaching robot design, analysis, application, and operation. Traditionally, ER has favored rigid robots, overlooking the potential of soft robots ... -
Libro/Book
El poder de la decencia:Ideas sensatas para un país en busca de confianza
(Grupo PlanetaColombia / Colombia, 2017)Este es un ensayo y una propuesta y un recorrido por la vida de un profesor que decidió confiar en la educación para imaginar un país posible. Aquí no hay un vano ejercicio de optimismo, sino un pensamiento que enlaza el ... -
Artículo/Article
Demographic and school factors associated with digital competences in higher education students
(Bastas, 2024-02-26)Nowadays, digital competencies encompass skills and attitudes with technical, informational, content, media, and communication aspects that are crucial for students and future professionals. Hence, there is a need to ... -
Reporte/Report
Metodología SEL4C. Competencias de emprendimiento social y pensamiento complejo. Research lab report
Reporte -
Libro/Book
Enseigner les mathématiques aux élèves malvoyants
(México / Mexico, 2023)Professeur de mathématiques, je vous invite à vous mettre dans la peau d'un élève déficient visuel et à suivre des formations et des cours afin de créer davantage de matériel didactique. Suivez des cours, ayez plus de ... -
Documentación técnica/Technical documentation
TEMOA: Rúbricas para evaluar recursos educativos abiertos (REA)
Este instrumento de rúbricas se ha implementado en el catálogo de REA llamado TEMOA (www.temoa.info) con el objetivo de fomentar la cultura de compartición de experiencias educativas a través de la evaluación colaborativa. ... -
Parte de reporte/Report part
Apéndice 4. Diseño de estrategia y metodología de movilización de REA y PEA
(2024-02-15)Apéndice 4. Diseño de estrategia y metodología de movilización de REA y PEA.