Doctorado
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11285/551013
Colección de Tesis presentadas por alumnos para obtener un Doctorado del Tecnológico de Monterrey.
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- Dialogic Educational Practices in STEAM Non-Formal Contexts of Education in Monterrey, Mexico(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2022-12-02) Ching Chiang, Lay-Wah Carolina; Fernández Cárdenas, Juan Manuel; tolmquevedo; Muñoz Muñoz, Eduardo; Flores Fahara, Manuel; Rodríguez Gallegos, Ruth; Reynaga Peña, Cristina; Escuela de Humanidades y Educación; Campus MonterreyWhile STEM education is seen as a universal driving force for global economic development, there is also a complex nexus with social, political, and cultural inequalities, with gender issues, and with the education of Indigenous populations. The visible signs of these gaps are inequalities and increased marginality within a society and between societies. On many occasions, STEAM pedagogy, even with the recent inclusion of Arts in the formula, has fallen short in its promise of building knowledge located in real contexts of application, as well as in its capacity to transform the learning trajectories of the participants. As an alternative, the implementation of a dialogic perspective on learning processes in interactive experiences in STEAM projects could genuinely allow participants to reflect on their contributions at the local and global level. This research project has a clear objective to contribute to the reduction of marginality in Mexico and improve inclusion through the implementation of dialogic scientific-technological education for technical vocational students in marginalized situations. Thus, contribute to the plan of the United Nations General Assembly (2015) through SDG 4, quality education. To accomplish that research question leading this study is: To what extent dialogic educational practices in STEAM sessions have an impact in the critical thinking skills of participants of non-formal contexts of education? To answer the question a pilot study was done with families in a marginalized community in Monterrey, Mexico. The main study was done in the framework of the High STEAM project with 3 CBTIS and 3 CETIS in Monterrey. The participants were 124 high school students, 10 high school teachers and 19 high school students participated. The main study research implemented a mixed method study with a convergent parallel design. Even though the quantitative results did not proof a significant impact of the STEAM sessions, the qualitative results showed that the value of dialogic practices from a Latin American perspective is that they have a clear emphasis on social participation and reflect a sense of social justice in which dialogue is capable of transforming people’s realities. A clear contribution from the dialogic educational practices in STEAM non-formal contexts is the purposeful design of educational experiences that combine the STEAM approach with the dialogic educational practices. Moreover, accompaniment showed to be a key foundation for the dialogic STEAM sessions. It is extremely important to observe the socioeconomic reality of the region to generate a reflection on educational practice. A clear contribution to the knowledge of and from the region is that can inform and influence policies as well as interventions in educational systems and institutions in Latin America by creating purposefully designed educational experiences based on accompaniment.
- Procesos de escritura, producción y difusión científica en comunidades de práctica de investigadores educativos en el Estado de Nuevo León(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2022-06-02) Rey Castillo, Marisol; Fernández Cárdenas, Juan Manuel; dnbsrp; Méndez Ochaita, Margarita Flor de María; García González, Dora Elvira; Ramírez Montoya, María Soledad; Gallardo Córdova, Katherina Edith; Escuela de Humanidades y Educación; Campus MonterreyLa innovación educativa se genera a partir de procesos de investigación que se dirigen al mejoramiento de las condiciones para la educación. Entre la generación de la innovación y la adopción e impacto de esta, hay un elemento sin el cual la conexión no sería posible: la comunicación científica. Esta se da cuando los investigadores entregan los hallazgos a través de distintas formas, entre las que destaca el texto escrito. En las últimas décadas, las dinámicas en torno a la escritura, publicación y difusión de la producción científica se han transformado. En primer lugar, las instituciones generan políticas, lineamientos o normas en torno a la producción académica, acordes con las necesidades de reconocimiento e impacto. En segundo lugar, la llegada de la ciencia abierta que propone nuevas formas de difusión y de medición del impacto. El presente estudio tiene por objetivo examinar los procesos de escritura, publicación y difusión del texto científico en comunidades de práctica de investigadores educativos y su relación con las nuevas dinámicas que estos procesos adoptan por las exigencias de las instituciones de investigación y la llegada de la ciencia abierta. Desde esta exploración se busca identificar aspectos para fortalecer la producción científica. A partir de un enfoque cualitativo etnográfico se aplican entrevistas y se realiza análisis documental, así como de políticas y/o lineamientos sobre producción académica de la institución a la que pertenecen. Los resultados del estudio piloto y del estudio principal revelan distintos elementos notables en el proceso de producción académica. Se encuentra que los procesos de escritura, publicación y difusión del conocimiento científico están influidos por factores institucionales como valores y normas que los dirigen. Se identifica que las comunidades de investigadores educativos están institucionalizadas, y es en función de esta institucionalización que ellos producen los textos científicos. De igual manera, los factores institucionales también son manifiestos en el reconocimiento a la trayectoria y la identidad de los investigadores. Finalmente, se analizan distintas formas en la que las instituciones pueden aportar para cultivar las comunidades de práctica de investigadores educativos. Por último, se concluye el trabajo identificando los aportes, las limitaciones y potenciales líneas para futuros estudios.
- Uso de textos narrativos en el desarrollo del compromiso ciudadano en jóvenes de México mediante el diálogo(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2022-06-03) Santamaría Cid de León, David; Fernández Cárdenas, Juan Manuel; dnbsmr; Gudiño Paredes, Sandra; Escuela de Humanidades y Educación; Campus MonterreyDurante las dos últimas décadas, la participación electoral en México en el segmento de jóvenes ha sido decreciente. Los jóvenes tienen dudas y desinterés sobre los procesos electorales y la institucionalización de la democracia. Esto representa un reto para la formación de ciudadanía sustentada en los pilares de representatividad y pluralidad desde la perspectiva de una educación pertinente. Estos índices de baja participación son un síntoma de un menor compromiso ciudadano de parte de las juventudes en México por causas multifactoriales. Una forma de incrementar el involucramiento en asuntos ciudadanos es el impulso de prácticas dialógicas que, desde la perspectiva de Habermas, permitan encontrar el valor en la diversidad de voces para la transformación de realidades sociales. Considerando que la educación crítica en México se enfrenta también a bajos índices de lectura, sobre todo aquella que no es obligatoria en programas formales escolarizados, este trabajo pretende potenciar los espacios dialógicos para desarrollo ciudadano a partir de la lectura de textos narrativos que permitan situar otras aproximaciones a la realidad. Con el establecimiento de un círculo literario desde la perspectiva etnográfica, esta tesis buscó establecer espacios dialógicos encaminadas a trabajar desde la imaginación narrativa de Nussbaum, para, desde la conformación de una comunidad lectora abierta al diálogo, impulsar el desarrollo de compromiso ciudadano desde las interacciones de sus miembros. Al final del círculo literario, la comunidad lectora tenía una cultura compartida cimentada en valores democráticos de pluralidad y horizontalidad, que rescataban el valor de las voces diversas presentes en la misma. Esto favoreció que, tanto en los posicionamientos compartidos como en la práctica, se desarrollara de manera satisfactoria y esperanzadora un mayor compromiso ciudadano.
- Prácticas pedagógicas, futuros y desplazamiento forzado: Un estudio comparado de los casos de Colombia y México(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2019-12-02) González Nieto, Noé Abraham; Fernández Cárdenas, Juan Manuel; mtycarevalo; Montgomery, Catherine; Bermeo Valencia, María José; Heredia Escorza, Yolanda; Zúñiga González, Víctor Aurelio; Escuela de Humanidades y Educación; Campus MonterreyIn a period characterised by massive forced displacement, the evaluation of the cases of Colombia and Mexico constitutes a reference to analyse this situation in the Latin American region. While Colombia has experienced an armed conflict since the second half of the twentieth century, with more than seven million internally-displaced people (UNHCR, 2017), Mexico witnesses forced migration for religious, political and drug-related issues, with more than 300 thousand internally-displaced people (Mexican Commission for the Defense and Promotion of Human Rights, 2017). In these contexts of violence and vulnerability, education has been considered a way to support displaced communities in processes of social improvement and construction of possible and alternative futures and life aspirations. In this study, I present a comparative ethnographic and narrative research of how pedagogical practices in formal and non-formal educational contexts interact with the formation of notions of futures and life aspirations of communities in Colombia and Mexico who have experienced forced displacement. Following a qualitative perspective on the cultural practices of the contexts and life histories of participants, results are organised in two levels of analysis: (1) Particularities of each context and its needs, and (2) Comparative categories of the pedagogical practices. In the first section, characteristics of the linguistic practices, tensions and challenges of the pedagogical contexts, role of the participants and social identities are identified in relationship with the formation of notions of futures and life aspirations. In the second section, comparative and cross-national categories are identified, in order to recognise similarities and differences between the cases of Colombia and Mexico. These categories are explained with an educational model that seeks to transform pedagogical practices in contexts with the presence of forced displacement: (a) Language as a transformative tool, (b) Community bonds and socialisation of futures, (c) Continuous reflection on time, and (d) The development of place-based pedagogies with the support of key actors. Conclusions elaborate towards the need to consider these elements to promote the formation of notions of futures and life aspirations in contexts of forced displacement, in order to create individual and social agency and critical hope. These recommendations look to enhance these communities to create possible and alternative futures, drawing from their experiences in educational settings.
- Prácticas pedagógicas, futuros y desplazamiento forzado: Un estudio comparado de los casos de Colombia y México(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey) González Nieto, Noé Abraham; Fernández Cárdenas, Juan Manuel; dnbsrp; Escuela de Humanidades y Educación; Campus MonterreyIn a period characterised by massive forced displacement, the evaluation of the cases of Colombia and Mexico constitutes a reference to analyse this situation in the Latin American region. While Colombia has experienced an armed conflict since the second half of the twentieth century, with more than seven million internally-displaced people (UNHCR, 2017), Mexico witnesses forced migration for religious, political and drug-related issues, with more than 300 thousand internally-displaced people (Mexican Commission for the Defense and Promotion of Human Rights, 2017). In these contexts of violence and vulnerability, education has been considered a way to support displaced communities in processes of social improvement and construction of possible and alternative futures and life aspirations. In this study, I present a comparative ethnographic and narrative research of how pedagogical practices in formal and nonformal educational contexts interact with the formation of notions of futures and life aspirations of communities in Colombia and Mexico who have experienced forced displacement. Following a qualitative perspective on the cultural practices of the contexts and life histories of participants, results are organised in two levels of analysis: (1) Particularities of each context and its needs, and (2) Comparative categories of the pedagogical practices. In the first section, characteristics of the linguistic practices, tensions and challenges of the pedagogical contexts, role of the participants and social identities are identified in relationship with the formation of notions of futures and life aspirations. In the second section, comparative and cross-national categories are identified, in order to recognise similarities and differences between the cases of Colombia and Mexico. These categories are explained with an educational model that seeks to transform pedagogical practices in contexts with the presence of forced displacement: (a) Language as a transformative tool, (b) Community bonds and socialisation of futures, (c) Continuous reflection on time, and (d) The development of place-based pedagogies with the support of key actors. Conclusions elaborate towards the need to consider these elements to promote the formation of notions of futures and life aspirations in contexts of forced displacement, in order to create individual and social agency and critical hope. These recommendations look to enhance these communities to create possible and alternative futures, drawing from their experiences in educational settings.
- Efectos de la multimedia y la solución de dilemas morales en un ambiente de aprendizaje situado no formal en jóvenes mexicanos(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2015-04-01) Terrazas Marín, Roy Alonso; Fernández Cárdenas, Juan Manuel; Magdalena Patiño, Susana; Heredia Escorza, YolandaEste documento describe los resultados de la investigación denominada: “Efectos de la multimedia en la solución de dilemas morales en un ambiente de aprendizaje situado no formal en jóvenes mexicanos”. La investigación incluyó una serie de herramientas multimedia en formato de comics interactivos, los cuales fueron utilizados para la aplicación de siete dilemas morales, esto con la intención de investigar de qué manera los jóvenes toman decisiones morales, qué efectos tiene la multimedia a la hora de la toma de decisiones morales y cómo los participantes negocian sus acciones morales cotidianas en un ambiente educativo no formal. La investigación aquí presentada es del tipo mixto; para la parte cuantitativa, se utiliza como herramienta de recolección de datos un ambiente multimedia web, el cual permitó guardar información sobre las decisiones tomadas por los participantes y sus conclusiones. Para el aspecto cualitativo se utilizaron videograbaciones de las interacciones de los participantes usando la herramienta multimedia y discutiendo sobre los dilemas, así como herramientas de corte etnográfico que permitieron definir con claridad los dominios de la investigación. La información cuantitativa fue analizada mediante el uso del software IBM SPSS y la cualitativa por medio del uso del software ATLAS.ti. Este documento incluye los resultados de la fase de piloteo de las herramientas de recolección de datos, así como la descripción detallada de los procesos que se llevaron a cabo en cada etapa del análisis e interpretación de datos del estudio principal. Adicionalmente es importante denotar que la población analizada, (jóvenes miembros de la Asociación de Scouts de México A.C.) parece permitir y fomentar una serie de conversaciones donde existe la posibilidad de discutir dilemas morales, fomentando con esto la autonomía de los jóvenes en sus decisiones y acciones. Este tipo de actividades parecen permitir que los jóvenes ejerciten nuevas prácticas para el desarrollo de su razonamiento moral. Las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) fueron utilizadas para promover este tipo de desarrollo sociomoral, ya que la discusión de dilemas morales fomentan el desarrollo del razonamiento moral como lo expresado por Fernández y Heredia (2015).