Capítulo de libro
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11285/345352
Parte o capítulo de un libro arbitrado, puede ser un capítulo consecutivo o contribución en una compilación publicada en forma de libro.
Browse
Search Results
- Stages for an Assassination: Roles of Cinematic Landscape in Jorge Fons' El atentado (2010) and Carlos Bolado's Colosio: el asesinato (2012)(Edinburgh University Press, 2000) Maza Pérez, Maximiliano; Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey; Haddu, Miriam; Thornton, NiamhA cinematic landscape can be interpreted as the filmic representation of a real or imagined space, which complies with a series of cultural functions that allow the aesthetic and ideological assessment of the film as a film discourse. According to Anton Escher (2006), the cinematic landscape is selectively perceived by the audience and can be accepted by it as representative of reality, despite being a production created intentionally. It is not that the landscape represented accurately reflects the way the audience perceives the physical world, but that the receiver trusts the representation. From these considerations, this chapter explores and characterises the functions performed by the cinematic landscape in El atentado/The Attempt Dossier (2010) by Jorge Fons and Colosio: el asesinato/Colosio (2012) by Carlos Bolado, two Mexican films that address political crimes from distinct aesthetic perspectives. In both films, representational spaces play a pivotal role in the reconstruction of historical events and, at the same time, are key elements that contribute to communicating the uncertainty about these historical moments that form part of an unresolved shared collective memory.
- Mi identidad STEM: Diseño y validación de un cuestionario(Dykinson, 2000) Ching-Chiang, Lay-Wah Carolina; Valenzuela-González, Jaime Ricardo; 0000-0002-1211-2128; https://orcid.org/0000-0002-1211-2128; https://orcid.org/0000-0003-3999-501X; Tecnológico de Monterrey; Aznar Díaz, Inmaculada; Cáceres Reche, María Pilar; Romero Rodríguez, José María; Marín Marín, José AntonioLos gobiernos a nivel mundial quieren incrementar la alfabetización científica y para esto organizaciones como la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) organizaron el informe del programa internacional para la Evaluación de Estudiantes (PISA, por sus siglas en inglés). Sin embargo, se necesita ir más allá de la evaluación del rendimiento. Este estudio valida un instrumento diseñado para medir factores contextuales que llevan a crear una identidad STEM. La finalidad es que funcione como una herramienta para que se pueda dar luz sobre si hay un traslapo entre lo que se percibe de un profesional STEM y la autopercepción para formar la identidad STEM. Lo que ayudaría a diseñar políticas educativas y sociales que puedan reforzar el contexto que marca una identidad STEM. Además, para que los encuestados puedan reflexionar acerca de su vocación.